lördag 27 maj 2017

Vill du få en rivstart med verktyg och strategier för anhöriga?




Känner du att du har gjort allt för att försöka motivera din närstående till förändring? Eller att du själv vill ha förändring i ditt liv? Då kan jag varmt rekommendera CRAFT!

CRAFT vänder sig till dig som är anhörig till en person med substansberoende. Kursen erbjuder hjälpande strategier och förhållningssätt för att hantera den svåra livssituation det innebär att vara orolig för en annan kär persons beroende. För många deltagare har kursen inneburit minskad ångest, ilska och depression och en större förmåga att sätta gränser och bejaka sina egna behov. 

Ta chansen och anmäl dig redan nu! 


Klicka här för info och anmälan


Ta en titt på det korta filmklippet nedan om du vill veta mer:




Varmt välkomna! 

onsdag 24 maj 2017

Videoklipp! Uppläsning ur boken "Du är viktig!"


Anhöriga lever med mycket oro, förtvivlan och ångest, samtidigt som de ofta känner både stor sorg och saknad. Det gör helt enkelt ont att se någon man bryr sig om långsamt förstöra sitt liv. Ofta söker man även svaret på hur man ska kunna hjälpa sin närstående på bästa sätt. Boken Du är viktig! är skriven som en självhjälpsbok med kunskap, intervjuer och reflektionsövningar för att stödja anhöriga som behöver verktyg för att kunna hantera vardagen. 

Klicka på videoklippet för att höra mig läsa upp en liten del ur bokens introduktion! 

Du kan beställa Du är viktig här

 

måndag 22 maj 2017

Rikta strålkastarljuset på dig själv!

När man lever nära någon som man bryr sig om som mår dåligt och alltid verkar hamna i trubbel och skapa kriser, då är det lätt att sätta allt ljus på den personen och dennes behov. Man prioriterar ned sina egna behov som behöver tillgodoses inom många olika områden i livet, såsom fysisk- och psykisk hälsa, ekonomi, relationer, sociala aktiviteter, arbete mm.


Sätt strålkastaren på dig själv! Du är lika viktig! Och för dig är du faktiskt viktigast, för går du under så kan du inte vara till stöd för någon. 


  • Vad har du för behov?
  • Hur mår du? Känslomässigt och fysiskt?
  • Vad har du prioriterat bort som du behöver sätta uppmärksamheten på igen?
  • Vad behöver du förändra för att må bättre?



Om du känner dig egoistisk när du tar hand om dina behov, bestäm dig för att prioritera dig själv någon dag i taget. Stäng gärna av telefonen och sociala medier om det hjälper dig att fokusera på dig själv. Genom att ta hand om dig själv, är du också en förebild för andra.


Önskar dig mod att ta hand om dig själv!



torsdag 18 maj 2017

Har du läst boken "Du är viktig"?




Jag vore såååå tacksam om du vill gå in på boktipset.se och berätta vad du tycker om den.
 
Det hjälper andra anhöriga att få veta mer om innehållet och hur det kan vara till hjälp.

Stort tack!

söndag 14 maj 2017

3 tips för att vända den negativa spiralen

När man har en närstående som lider av ett alkohol- eller drogberoende påverkar det ofta hela familjen. Det kan kännas som om hela dynamiken innanför hemmets dörrar börjar spricka, som om sammanhållningen är på väg att falla samman. Då skapas det i allt för många fall en negativ spiral, vilken kan vara väldigt svår att ta sig ur för alla inblandade. Den kan vara fylld med konflikter, oro och anklagelser. Desperationen och rädslan för vad som kommer att hända med den närstående kan till slut bli destruktiv.

Nedan följer 3 tips, inspirerade från boken Du är viktig!, vilka kan vara till hjälp då det kommer till att vända den negativa spiralen till stödjande för förändring. 




1. Lokalisera och undvik tankefällor
Det är vanligt att man som anhörig omedvetet är styrd av negativa tankar och känslor som exempelvis kan ha uppstått på grund av en konstant oro över ens närståendes situation. Dessa påverkar på många sätt ens syn på omgivningen och ens relationer och kan leda till starka skuldkänslor, vilka både kan gå ut över en själv och andra i familjen. Några exempel är att man antar att alla känslor och tankar är sanna (känner jag skuld så är det lika med att jag har skuld), man klandrar sig själv eller andra, man har orealistiska förväntningar på sig själv eller andra och man tar andras agerande personligt. Kanske känner du igen några av dessa tankefällor? Om du är medveten om dem kan det vara lättare att ta tag i dem!

2. Stoppa felsökningen
Det är vanligt att anhöriga ständigt arbetar med att finna felet och orsaken som ledde till deras närståendes beroendeproblematik. Man kan leta efter detta ”fel” lite överallt; hos den närstående, hos andra i familjen, i omgivningen och hos sig själv. Vad det leder till är mer klandrande och skuldbeläggande. Vad som lätt glöms bort är att man som anhörig inte äger problemet, och att man därav inte kan korrigera det. Denna insikt kan hjälpa en att ständigt söka efter ”fel” hos sig själv och man kan i stället uppmuntra personen som faktiskt kan göra någonting åt problemet att söka hjälp.

3. Hjälp varandra och dig själv med att hantera obehagliga känslor
Det gäller att prata med varandra på ett öppet och icke-dömande sätt samt att behandla både varandra men även dig själv med medkänsla och respekt. Det första steget är att kommunicera på ett ärligt och respektfullt sätt. Det ökar möjligheterna att lösa problemet och du mår bättre själv om du har kommunicerat tydligt och respektfullt till andra. Socialt stöd är mycket viktigt då det kommer till att hantera smärtsamma känslor och tankar. Men för att kunna visa medkänsla inför andra så måste du först lära dig att visa medkänsla inför dig själv.


Det finns så mycket mer information till er anhöriga som jag vill dela med mig av, men som omöjligt får plats här! Därför kan jag varmt rekommendera er att ta en titt på min nyutgivna bok, Du är viktig!, där jag delar med mig av tankar, tips och erfarenheter. Klicka HÄR för att komma till boken på Adlibris.se.  

Ta hand om er, och kom ihåg, ni är viktiga!
/Carina 

lördag 13 maj 2017

Intressant artikel i Dagens Nyheter!



Underbart att läsa Liria Ortiz kloka svar i DN till föräldrar till en dotter med beroendeproblem. Och i slutet tipsar hon om CRAFT för anhöriga och boken Du är viktig!


Läs hela artikeln här.  

onsdag 10 maj 2017

Tävla och vinn boken "Våga leva din sanning"!


Nu har du chansen att vinna boken Våga leva din sanning: Guide till ökat välmående, skriven av Karin Fredriksson, socionom, utbildad avslappningslärare samt utbildad i Holistic Addiction Medicin hos Bitten Jonsson, beroendespecialist.


Boken är bland annat skriven för personer som lider av något slags beroende, men riktar sig även till de anhöriga i mån om att bidra med en bättre förstående för den närståendes livsval och beteenden. Den innehåller olika tips och övningar och tillhandahåller effektiva verktyg med mål om ett bättre välmående. Läsaren får lära sig att hantera svåra områden i livet, såsom stress och ångest. Jag kan varmt rekommendera Våga leva din sanning, både för anhöriga och närstående! 

Klicka här för att komma till Karin Fredrikssons hemsida och läsa mer om boken.  




SÅ HÄR GÖR DU FÖR ATT DELTA I TÄVLINGEN:  

Frågan som du behöver svara på för att ta hem segern är följande:  

Vad är ditt allra största och tyngsta bekymmer då det kommer till din närståendes beroendeproblematik?  

OBS! Svara inte här på bloggen, utan skicka ett meddelande med ditt svar till mig på min Facebooksida: Coaching & Motivation Scandinavia AB 
(Du måste ha ett FB-konto för att kunna delta)


Vinnaren meddelas på FB-sidan om cirka en vecka!

LYCKA TILL :) 

/Carina 


torsdag 4 maj 2017

Vill du berätta din historia?




Vill du dela din historia till andra anhöriga? Då är du varmt välkommen att skicka ett mail till mig med ditt bidrag! Att läsa andras berättelser hjälper i den egna bearbetningen och är till stöd för andra som befinner sig i en liknande situation. 

Ordet är fritt men temat är beroendeproblematik och anhöriga. 

Kanske vill du dela med dig av någon specifik företeelse eller har kommit till någon speciell insikt? Har det hänt någonting betydelsefullt du vill skriva om eller har du tagit till dig viktiga lärdomar du vill sprida? Vill du sprida dina erfarenheter om något särskilt ämne, exempelvis att vara syskon till någon med beroendeproblematik?  

Knåpa då ihop dina tankar i ett dokument och skicka i ett mail till mig!

Din text får max vara 600 ord lång och ska skickas till: info@carinabang.se

Döp mailet till ”Min historia”.

Vid publicering får du vara helt anonym.

Tack alla ni som vill dela med er!

lördag 29 april 2017

8 tips till föräldrar till barn med ADHD

Många föräldrar till ungdomar med beroendeproblematik vittnar om att alkohol- eller drogkonsumtionen inte är den enda svårigheten. Många gånger föreligger det också en neuropsykiatrisk problematik i grunden. I detta inlägg tittar vi lite extra på ADHD. 


I en studie vid Karlstads universitet hade man som syfte att ta reda på hur livskvalitén ser ut för familjemedlemmar till barn som har diagnostiserats med ADHD. Majoriteten av de tillfrågade beskrev sin livstillvaro som mycket oförutsägbar; de var tvungna att ständigt anpassa vardagen efter hur deras barns symptom yttrade sig just då. Detta kom att påverka deras egna personliga och sociala liv. I korthet så kan vardagen för anhöriga till personer med ADHD vara krävande. Det är viktigt att ha både acceptans och stöd i åtanke, från familjemedlemmarna själva, från skolan, professionell vård och andra sociala nätverk som barnet kan tänkas ha. 



1.  Läs på! 
Det finns många bra böcker, hemsidor, artiklar och poddar där du kan finna information om sjukdomen. Lär dig så mycket du kan. Kom ihåg att vara kritisk till det du läser och hör, det finns många åsikter och rent av falska påståenden då det kommer till just ADHD.

2.  Ha god kontakt med sjukvården
Se till att ditt barn får en bra läkarkontakt som ni båda finner förtroende för och som ni kan samtala med om bland annat eventuell medicinering och barnets situation och utveckling.
3.  Prata med skolan
Lärare kan ge insikt i hur ditt barn utvecklas och hur denne fungerar i klassrummet. Se till att hålla kontakt med skolan och lärarna och följ ditt barns framsteg och utveckling. Lyssna på läraren, som i många fall kan ha upptäckt sådant som visar sig mer tydligt i skolmiljö än i hemmamiljö.

4.  Prata med andra
Prata med utomstående som om ditt barns och din situation. Kanske finns det någon som är införstådd i ämnet som kan hjälpa dig att hantera vardagen? Det finns oerhört många föräldrar som sitter i en liknande sits. Fråga om hjälp och undersök möjligheterna för avlastning ibland.

5.  Träna på verktyg för god kommunikation
Tala med en låg och neutral röst och tala långsamt, titta barnet i ögonen och var kortfattad och saklig i det du vill förmedla. Var lugn och använd dig inte av hot. Använd dig av ”jag-uttalanden” (exempelvis ”Jag blir glad när du gör så här…”, i stället för ”Du får inte göra så…”). Lyssna på ditt barn, ställ frågor, var öppen för diskussion, dela idéer och lös problem tillsammans!

6.  Skapa rutiner, struktur och planering 

Bygg olika rutiner och hjälp ditt barn med att klara av olika uppgifter. Sätt upp lappar eller bilder som påminnelser. Ta dig tid att bygga en daglig rutin som fungerar både för barnet och för hela familjen. Planera barnets vardag tillsammans! Var noga med att eventuella krav som ställs på barnet bör vara realistiska; var lyhörd för vad ditt barn klarar och inte klarar av. Strukturera upp en lugn, stressfri miljö i hemmet.


7.  Belöna & uppmuntra positiva beteenden
Det kan räcka med ett vänligt, uppmuntrande ord vid de till fällen barnet uppnår något av sina mål. Sätt även gränser för sådant som inte är okej och försök sedan att ignorera negativa ”problembeteenden” som kan uppstå, detta kommer att resultera i att barnet märker vilka beteenden som lönar sig och vilka som inte gör det.

8.  Glöm inte bort dig själv! 
Föräldrar tenderar att glömma bort att man behöver ta hand om sig själv också. Leta efter sociala nätverk, stödgrupper och gemenskaper som du blir en del av. Be om hjälp och avlastning. Vuxenlivet kräver stort ansvar och ibland kan man bara behöva en paus från alla bördor. Planera för ditt välbefinnande!


Kom ihåg, acceptera att ditt barn faktiskt har fått diagnosen. Denna diagnos innebär också många styrkor och talanger. Arbeta tillsammans med ditt barn för att svårigheter ska bli lättare att hantera. Personen är inte sin diagnos. En person med ADHD kan få ett exakt lika funktionellt liv som vem som helst, även om det kanske kräver lite ansträngning för att nå dit. Du som förälder har under barnets unga år en stor möjlighet att stödja henne/honom i att hantera funktionsnedsättningen och förvandla den till någonting positivt. Med rätt verktyg kan faktiskt ADHD vara gynnsamt, många lär sig att fånga upp och bejaka den energi som man har och sedan rikta den till positiv utveckling! Se och uppmärksamma ditt barns styrkor och hjälp ditt barn att växa!

Ta hand om familjen och er själva! 


Utländska källor:


Svenska Källor: