fredag 8 juli 2016

Vad är en ARISE-intervention?

Idag gästar min kära kollega Camilla Kuylenstierna och berättar mera om ARISE® Invitational Intervention som också är för anhöriga som vill hjälpa sin närstående till hjälp och behandling.

Nyfiken? Läs mer här:

Sedan jag, Camilla Kuylenstierna, 2012 lanserade metoden ARISE® Invitational Intervention i Skandinavien är det många som frågar mig vad det egentligen är. Och då ARISE 2015 dessutom implementerades i Socialstyrelsen Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård så talas det mer och mer om detta fantastiska verktyg för familjer med beroendeproblem. Men hur fungerar ARISE® och hur skiljer den sig från de gamla ”elaka” interventionsmetoderna? 

Sanningen är att det skiljer sig ganska mycket. Vilket också är anledningen till att jag valde just CAI (Certified ARISE® Interventionist) som utbildning i USA 2011.

 De tre grundläggande skillnaderna är kortfattat att:
·         ARISE® arbetar med kärlek, omtanke och respekt - inte skam och skuld
·         ARISE® överraskar inte den beroende utan familjen bjuder in hen till mötet (genom förhandscoaching av en CAI)
·        ARISE® behandla inte beroendesjukdomen som en individuell sjukdom utan en sjukdom som drabbar hela familjen. Alla behöver hjälp för att kunna återfå ett lyckligt och lugnt liv. 

För mig som arbetat så länge med metoden har jag gång på gång sett hur ARISE® processen bryter den onda cirkeln av upprepade besvikelse och misslyckande. Den ger läkning till familj, vänner och t.o.m. kollegor som gemensamt bygger ett nätverk för ett energirikt och tryggt återhämtande. Detta då alla i nätverket är engagerade och med i varje beslut under tillfrisknandeprocessen.  

Tittar man på den evidensbaserade forskning som finns kring ARISE® ser man att:
ü  83% av beroende personer till behandling i tre veckor.
ü  96% anger behandling i sex månader.
ü  61% nykter vid slutet av det första året, med 10% mer med mindre. 

Och kombinerar man verktygen CRAFT och ARISE® så kan alla familjer/personer, som behöver få hjälp att bygga en stabil plattform att agera utifrån, hitta tillbaka till ett härligt och nyktert liv igen. Det har jag otaliga bevis på. 

För er som vill veta mer, anlita mig för en intervention, en föreläsning eller har andra frågor är ni hjärtligt välkomna att höra av er. 

Varma hälsningar,
Camilla Kuylenstierna

Inga kommentarer: