lördag 20 augusti 2016

CRAFT - KOMMUNIKATIONSTIPS FÖR ANHÖRIGA!

Bråk och konflikter är ofta en stor del av vardagen i en familj där det finns missbruk och beroende. Mycket rädsla, förtvivlan, skuld och ångest gör att kommunikationen förändras. Några typiska kännetecken för dålig kommunikation är att parterna endast använder sig av negativa uttalanden, inte visar någon förståelse och kanske anklagar den andre.  


32-åriga Johanna gick för tre år sedan med I CRAFT-programmet. Det var hennes sista utväg för att rädda relationen med pojkvännen Mattias, som då var kraftigt alkoholberoende. Innan programmet så förklarade hon att de ständigt hamnade i bråk och att Mattias använde dessa bråk som ursäkt för att dricka alkohol. Att Mattias var arbetslös och inte ansträngde sig för att söka nytt jobb gjorde inte det hela bättre, och så fort Johanna tog upp det så uppstod stora gräl. 

Inom CRAFT använder man sig av en helt annan framtoning och belyser i stället vikten av att vara positiv, inte attackera den andre, förmedla och förståelse och dela med sig av sina känslor och tankar på ett vänligt sätt. Det kan vara svårt i början att lära sig dessa tekniker, men CRAFT tillhandahåller verktyg för att komma igång. 


En viktig komponent inom programmet är att förmedla negativa påståenden till positiva. När Johanna bytte ut sina negativa uttalanden så märkte hon hur även Mattias gensvar förändrades. I stället för att säga “du förstör alltid middagarna med våra vänner”, så sa använde hon uttryck som “jag skulle bli så glad om vi bara drack alkoholfritt ikväll”. Detta gjorde att Mattias inte kände att han behövde gå in i försvar eller motattack.
Positiva påståenden går hand i hand med “jag”-uttalanden. Inom CRAFT föredrar man dessa i stället för “du”-uttalanden. Att säga du blir alltid full och korkad” leder ingen vart. Man kan i stället utgå ifrån sin egna känsla: ”jag blir rädd när du blir full. Jag uppskattar att träffa dig när du är nykter”.

CRAFT belyser även vikten av förståelse. Man kan komma en lång väg med att visa att man förstår hur den andra känner och tänker. Att visa förståelse visar att du faktiskt bryr dig. Exempelvis, du kanske är irriterad över att din närstående är arbetslös och inte anstränger sig för att söka jobb, så som Johanna var. I stället för att anklaga personen så skulle du kunna säga “Jag vet hur svårt det är att hitta ett jobb i dagens läge, men jag är verkligen orolig både för dig och för vår ekonomiska situation”. Här används både ”jag-uttalanden” och ”förståelse”!

Vill du testa positiva uttalanden och ”jag-uttalanden” samt förmedla förståelse för din situation? Ta fram papper och penna och skriv ned de 3 senaste konflikterna du haft med din närstående. Vad handlade det om? Vad kände du? (”Jag-uttalande”). Vad skulle du önska, vad hoppas du på i stället? (Positivt). Vad i din närståendes situation/mående kan du förmedla förståelse för? Träna sedan i vardagen. Det faller sig oftast inte naturligt, så ha tålamod och testa dina egna situationer i livet! 
  
Vill du veta mer om CRAFT och förbättra kommunikationen med din närstående? Då rekommenderar jag dig att anmäla dig till en av mina CRAFT-kurser i höst/vinter! 

CRAFT-KURSER FÖR ANHÖRIGA TILL PERSONER MED MISSBRUK, HÖST/VINTER: 

24-25/9 2016 (Stockholm)  INFO OCH ANMÄLAN
 
13-15/12 2016 (Örebro) 
Ta kontakt med AHA (Anhöriga Hjälper Anhöriga) via mail: ahaorebrolan@gmail.com

Du är varmt välkommen! 

Du kan även finna mer information på min hemsida:
http://www.craftsverige.com/craft-for-anhoriga/


Vidare frågor och funderingar? 
Kontakta gärna mig på min mail: 

Ta hand om dig! 
/Carina  

Inga kommentarer: