onsdag 28 september 2016

Snart kommer den! - "Du är viktig" - Min nästa bok för anhöriga!

Snart är den på väg! Min nästa bok "Du är viktig! - Till dig som är anhörig till en person med alkohol- eller narkotikaproblem" finns i bokhandeln i slutet av november! 


Håll utkik! I november kommer jag att publicera en chans att förbeställa "Du är viktig" till rabatterat pris här på bloggen och på min Facebook-sida! 

Att vara anhörig innebär ofta många konfliktfyllda situationer och känslor. En gång i tiden så kanske du kände personen med alkohol- och drogproblematik som en vänlig, glad och omtänksam person. Men den personen har troligtvis förändrats i samma takt som beroendesjukdomen vuxit. Kanske har han eller hon nu utvecklats till någon som du egentligen inte tycker om. Kanske har personen blivit aggressiv, egoistisk och manipulerande. Samtidigt så vet du att längst där inne någonstans, finns fortfarande den person som du håller kär.

Ju längre tiden går, desto mer börjar du förmodligen tvivla på dig själv. Du har sannolikt gjort ditt bästa, flera gånger om, för att hjälpa personen. När det inte går, när det inte blir bättre, utan kanske till och med sämre, är risken stor att man skuldbelägger sig själv. Du tänker att det är ditt fel och att du borde ha gjort någonting annat. Personen med ett beroende kanske också utnyttjar detta och försöker ge dig skuldkänslor och skapa tvivel hos dig, för att rikta fokus bort från sig själv. Allt för att skydda drogen, eller för att inte behöva känna skam. När detta pågått under en längre tid så finns risken att man tappar hoppet och att man känner sig maktlös inför allt. Till slut kan det påverka hela ens syn på livet. Inget är roligt och det finns inga ljuspunkter längre. Kanske tror du att ingenting någonsin kommer att bli bra igen.

Om du känner att du befinner dig i det här läget, så har du antagligen inte för avsikt att stanna där, eftersom du börjat läsa den här boken. Och det finns hopp! Den här boken kan hjälpa dig en bit på vägen. Som en pappa till en son som är opiatberoende sade vid ett tillfälle:

”Att få verktyg och hjälp med hur jag ska förhålla mig har gjort att jag inte behöver ha en massa beslutsångest längre. Jag håller mig till strategierna och det känns skönt. Det blir mindre att tänka på”.

Jag ser verkligen fram emot publiceringen av "Du är viktig" och jag hoppas att boken kommar att kunna stödja många! :) 

/Carina 

Inga kommentarer: