tisdag 14 februari 2017

UTMANING DAG 2




Byt ut kravfyllda tankefällor mot mer motiverande tankar.

En vanlig tankfälla för alla människor är att vi tänker tråkiga tankar som att vi "borde/borde inte" massa olika saker. Detta är först och främst ganska omotiverade men det kan också ge skuldkänslor, som exempelvis:

"Jag borde...
...ringa honom."
...ställa upp".
...vara trevligare".

"Jag borde...
...inte vara så tjatig."
...inte ha sagt så där."
...inte ha varit så naiv."


Allt det är är negativt, skuldbeläggande och bygger förmodligen inte upp något positivt.

Träna idag på att byta ut borde/borde inte tankar till mer rationella alternativt positiva tankar beroende på vad du tycker passar bäst.

Exempel:
"Jag vill ringa honom" (eller "Jag vill inte ringa honom" och då gör man inte det).
"Jag väljer att ställa upp när det passar mig."
"Jag blir gladare av att vara trevlig."
"Jag kan säga det annorlunda nästa gång."
"Jag gjorde mitt bästa utifrån det jag visste då."

Låt höra; har du några borde/borde tankar just nu du kan förändra? Om inte - lägg märke till under dagen om det uppstår och skriv i kommentarerna hur du ändrade dem!



OBS! GÖR SÅ HÄR FÖR ATT DELTA I TÄVLINGEN!
Gå in på min Facebooksida Coaching & Motivation Scandinavia AB. Se dagens inlägg, samma som detta. Skriv i kommentarerna hur du avser att genomföra din utmaning den dagen eller resultatet av att du gjort övningen.



Lycka till!

Ps. Vill du läsa hela boken och göra alla övningarna så går den att beställa på: http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9198274686

Inga kommentarer: