torsdag 1 juni 2017

Svarar du ja, och ångrar dig sedan?

Personer med beroendeproblematik skapar ofta kriser på av alkohol- eller drogkonsumtionen. Och inte sällan landar dessa problem i den anhörigas knä. 
 
Har du varit med om att din närstående ber dig om hjälp att reda ut något problem som uppstått under påverkan? Skulder? Konflikter? Borttappade saker? Underlåtit att göra något som den lovat? Och du svarar ja till att reda ut detta, trots att du varken kanske har energi, tid eller anser att det är ditt problem?





Det är väldigt vanligt att anhöriga tar på sig att hjälpa, för man vill väl och man vill rädda personen man bryr sig om som har ett problem. Så risken är hög att man svara ja, men ångrar sig sedan för det känns fel. Och i stället växer sig en bitterhet ur känslan att blivit utnyttjad.



Om du får frågan om hjälp, försök att vinna tid! För att du ska hinna tänka igenom saken, för att du ska kunna formulera ett nej om det inte känns rätt och för att kanske hinna ringa en god vän, terapeut eller annan anhörig för att be om råd.



Här är några uttryck du kan använda för att vinna tid:



  • Jag behöver kolla min kalender, återkommer så fort jag vet.
  • Jag vet inte hur mina andra åtaganden ser ut idag, jag kollar det och ringer dig.
  • Jag är osäker om jag kan, jag behöver kolla en grej med en kollega/vän så återkommer jag.
  • Just nu kan jag inte lova det, jag mår inte bra. Jag hör av mig när jag vet.
  • Jag vet inte om jag kan hjälpa dig idag, hur kan du lösa det här på något annat sätt? 



Håll fast vid detta, tills att du hunnit tänka igenom situationen och kommit fram till ett beslut som känns rätt för dig.


Ta hand om er!
/Carina

Inga kommentarer: